1.
Preocuparea acestui curs nu este
speculaţia filozofică, nici terminologia precisă.
Preocuparea
lui e numai Ispăşirea, sau corecţia percepţiei. Iertarea este mijlocul prin
care se realizează Ispăşirea. Structura „conştiinţei individuale" e
absolut irelevantă, fiind un concept ce reprezintă „greşeala originară"
sau „păcatul originar". Studierea greşelii în sine nu duce la corecţie,
dacă vrei să reuşeşti cu adevărat să treci greşeala cu vederea. Cursul
urmăreşte tocmai acest proces de trecere cu vederea.
2.
Toţi termenii sunt potenţial
controversaţi, iar cei ce caută controversă o vor găsi.
Însă
şi cei ce caută clarificare o vor găsi. Dar trebuie să fie dispuşi să treacă
controversa cu vederea, recunoscând că e un mecanism de apărare împotriva
adevărului, sub forma unei manevre procrastinatoare. Consideraţiile teologice
ca atare sunt neapărat controversate, deoarece depind de credinţă şi pot, de
aceea, să fie acceptate sau respinse. O teologie universală e imposibilă, dar o
trăire universală nu e numai posibilă, ci şi necesară. Tocmai spre această
trăire e îndreptat cursul. Numai aici devine posibilă consecvenţa, pentru că
numai aici ia sfârşit incertitudinea.
3.
Cursul
acesta rămâne în cadrul eului, unde e nevoie de el.
Preocuparea lui nu
constituie ce e dincolo de toată greşeala, deoarece e conceput doar pentru a
orienta în această direcţie. De aceea se foloseşte de cuvinte, care sunt
simbolice şi nu pot exprima ce se află dincolo de simboluri. Doar eul pune
întrebări, pentru că numai eul pune la îndoială. Odată ce s-a pus o întrebare,
cursul pur şi simplu dă un alt răspuns. Şi totuşi, răspunsul acesta nu încearcă
să recurgă la inventivitate sau ingeniozitate. Acestea sunt atribute ale eului.
Cursul e simplu. Are o singură funcţie şi un singur obiectiv. Numai aspectul
acesta îi rămâne întru totul consecvent, pentru că numai acesta poate să fie
consecvent.
4.
Eul va cere multe răspunsuri pe care
cursul acesta nu le dă.
El
nu recunoaşte ca întrebări simpla formă a unei întrebări la care e imposibil să
răspundă. Eul poate întreba: „Cum s-a produs imposibilul?", „Cui i s-a
întâmplat imposibilul?", şi poate să o întrebe sub numeroase forme. Dar nu
există un răspuns, ci numai o trăire. Caută numai asta, şi nu lăsa teologia să
te reţină.
5.
Vei observa că accentul pus în curs pe
chestiuni de structură nu ţine mult şi apare doar la început.
Dispare
la scurt timp după aceea, pentru a face loc învăţăturii centrale. Fiindcă ai
cerut lămuriri însă, iată - în cele ce urmează - câţiva dintre termenii
folosiţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu