PROFESORII LUI DUMNEZEU

CUM SE RENUNŢĂ LA JUDECATĂ




1.           Judecata, ca alte mecanisme prin care se menţine lumea iluziilor este greşit înţeleasă de lume.

De fapt, e confundată cu înţelepciunea şi se substituie adevărului. În felul în care foloseşte lumea termenul, un individ este capabil atât de judecată „bună", cât şi „rea", iar educaţia lui ţinteşte să o întărească pe cea dintâi şi să o reducă la minimum pe cea de-a doua. Şi totuşi, se face considerabil de multă confuzie în privinţa înţelesului acestor categorii. Ce este pentru unul o judecată „bună" pentru altul e o judecată „rea". În plus, chiar şi aceeaşi persoană clasifică aceeaşi faptă o dată ca dovadă de judecată „bună" şi, altă dată, ca dovadă de judecată „rea". Şi nu se pot preda criterii consecvente pentru determinarea acestor categorii. În orice moment, studentul poate să nu fie de acord cu ce spune despre ele aşa-zisul lui profesor, iar profesorul însuşi poate fi inconsecvent în ce crede. Judecata „bună", în termenii aceştia, nu înseamnă nimic. Şi nici cea „rea".


2.           E necesar ca profesorul lui Dumnezeu să îşi dea seama, nu că nu trebuie să judece, ci că nu poate.

Renunţând la judecată, renunţă doar la ce nu a avut. Renunţă la o iluzie; sau, mai bine spus, are iluzia că renunţă. De fapt, nu a făcut decât să devină mai onest. Recunoscând că i-a fost mereu imposibil să judece, nu mai încearcă să o facă. Nu e vorba de un sacrificiu. Dimpotrivă, se pune într-o postură în care judecata poate avea loc prin el, şi nu de către el. Iar această judecată nu e nici „rea", nici „bună". E singura judecată ce există şi este numai una: 

„Fiul lui Dumnezeu este nevinovat, iar păcatul nu există".


3.           Obiectivul programei noastre, spre deosebire de ce urmăreşte învăţarea lumii, e recunoaşterea că judecata în sens obişnuit este cu neputinţă.

Asta nu e o opinie, ci un fapt. Ca să judeci ceva cum trebuie, ar trebui să fii pe deplin conştient de o serie inimaginabil de vastă de lucruri - trecute, prezente şi viitoare. Ar trebui să recunoşti dinainte toate efectele judecăţilor tale asupra tuturor fiinţelor şi lucrurilor implicate în ele în orice fel. Şi ar trebui să fii sigur că nu ai distorsiuni de percepţie, ca judecata să îţi fie întru totul dreaptă in privinţa tuturor celor pe care cade acum şi în viitor. Cine e în măsură să facă aşa ceva? Cine ar pretinde asta despre sine însuşi, altfel decât în iluzii de grandoare?


4.           Adu-ţi aminte de câte ori ai crezut că ai toate „datele" necesare pentru judecată, şi cum te-ai mai înşelat!

Există oare cineva care sa nu fi avut această experienţă? Oare ai idee de câte ori doar ai crezut că ai dreptate, fără să îţi dai seama vreodată că te-ai înşelat? De ce ţi-ai alege o bază atât de arbitrară pentru a lua decizii? Înţelepciunea nu e judecată, ci renunţarea la judecată. Mai emite, atunci, o singură judecată. Următoarea: există Cineva cu tine a Cărui judecată e perfectă. El are toate datele - trecute, prezente şi viitoare. Cunoaşte toate efectele judecăţii Sale asupra tuturor fiinţelor şi lucrurilor implicate în orice fel. Şi e cât se poate de drept cu fiecare, pentru că nu are distorsiuni de percepţie.


5.           De aceea, debarasează-te de judecată, nu cu regret, ci răsuflând recunoscător.

Eşti liber acum de o povară atât de mare, încât sub greutatea ei nu ai putut decât să te clatini şi să cazi. Şi nu a fost decât iluzie. Nimic altceva. Acum, profesorul lui Dumnezeu se poate ridica despovărat şi îşi poate continua drumul cu lejeritate. Dar nu e singurul folos pe care să îl fi dobândit. I-a dispărut senzaţia de grijă, căci nu are niciuna. A dat-o, odată cu judecata. S-a dat pe el Celui în a Cărui judecată a ales acum să se încreadă, în loc de-a lui. Acum nu face greşeli. Căci Călăuza lui e sigură. Şi, unde venea el să judece, vine acum să binecuvânteze. Unde râde acum, venea înainte să plângă.


6.           Nu e greu să renunţi la judecată.

Dar e extrem de greu să încerci să o ţii. Profesorul lui Dumnezeu se debarasează fericit de ea în clipa în care recunoaşte cât îl costă. Toată urâţenia pe care o vede în jur e consecinţa ei. Toată durerea pe care o priveşte e rezultatul ei. Toată singurătatea şi toată senzaţia pierderii, a trecerii timpului şi a deznădejdii crescânde, a disperării insuportabile şi a fricii de moarte - toate acestea au venit din ea. El ştie acum că aceste lucruri nu trebuie să fie. Niciunul nu e adevărat. Căci a renunţat la cauza lor, iar ele, nefiind decât efectele alegerii lui greşite, s-au desprins de el. Profesorul lui Dumnezeu, pasul acesta îţi va aduce pace. Poate să îţi fie greu să nu vrei altceva?





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu